Historia marki

W 1948 na zgliszczach II wojny światowej powstaje marka Honda. Założyciel, Soichiro Honda stwierdził, że odbudowanie rynku nie będzie możliwe bez transportu. Postanowił założyć warsztat, w którym rozpoczął produkcje motocykli napędzanych niewielkimi silnikami oraz skuterów.

Pod koniec lat 50. popularność marki była już tak szeroko zakrojona, iż postawiono na ekspansje do Stanów Zjednoczonych. W 1958 powstaje pierwszy amerykański oddział firmy American Honda Company, a pozytywny odzew z jakim spotkał się model C100 Super Cub, pozwolił marce stać się poważną konkurencją dla słynnego Harleya Davidsona . 

Wraz z pozycją lidera rok 1960 przyniósł próby skonstruowania pierwszego prototypu samochodu osobowego, początkowo przeznaczonego na rynek japoński. Była to półciężarówka T360 pick-up o mocy okrągłych 30 KM. Kolejne miesiące pracy zaoowocowały sportowym, dwudrzwiowym Roadsterem z silnikiem o mocy 44KM, początkując tym samym legendę silników wysokoobrotowych, którą firma szczyci się po dziś dzień.

W 1971 roku przystąpiono do prac nad rozwojem koronnego osiągnięcia firmy czyli silnika CVCC przystosowanego do spalania bardzo ubogich mieszanek. Był to doskonały przykład nowatorstwa Hondy w rok przed wejściem w życie rygorystycznych amerykańskich norm dotyczących emisji spalin.
Dwa lata później w Ameryce północnej Honda wprowadza do sprzedaży legendarny model Civic, który dzięki silnikowi CVCC dzielnie walczy z kryzysem energetycznym dzięki swoim walorom ekonomicznym i ekologicznym.

Przewaga technologiczna, przynajmniej jeśli chodzi o te względy, dała Hondzie możliwość zastosowania nowych, wydajnych i pożądanych przez rządowe obostrzenia USA technologii w większych pojazdach. Propozycją Hondy dla Amerykanów było wprowadzenie w 1976 r. modelu Accord. Auto należało do grona bestsellerów rynku, a wprowadzenie go do sprzedaży w wersji z silnikiem V6 (także jako hybrydy) potwierdziło wysoki status marki w tym regionie świata. Obroty rosły, a Honda zdecydowała się na otwarcie swoich pierwszych fabryk: motocykli w Marsyville w stanie Ohio w 1978 r.

Auta coraz częściej trafiały także do Europy. Głównie do Anglii gdzie Honda rozpoczęła kooperację z brytyjskim Leylandem i Roverem. Większe oznaki zainteresowania samochodami tej marki na Starym Kontynencie zauważalne były dopiero w połowie lat 80-tych kiedy Honda skuteczniej rozpoczęła rozwijać swoją sieć we Włoszech i Francji.

Japońska marka kwitła ,w 1986 r. zdecydowano się na wprowadzenie osobnej linii modeli luksusowych sprzedawanych pod nazwą Acura. Samochody  wyróżniały się sportowymi sylwetkami, wysokim poziomem wyposażenia, jakością i osiągami. Pierwszym modelem, który miał realizować te cele była Acura Legend z silnikiem 2.5 l. oraz mocy 151 KM. 

Koniec lat 80-tych to także wzrost świadomości Hondy w dziedzinie bezpieczeństwa. Koncern wprowadził w 1987 r. model Prelude, który jako pierwszy samochód na świecie wyposażony był w układ kierowniczy sterujący czterema kołami (4WS). W modelu Legend pojawiły się także poduszki powietrzne. 

W latach dziewięćdziesiątych Honda postanowiła rozbudować znacznie także swoją sieć dystrybucji i rozwoju w Europie. W brytyjskim Swindon i niemieckim Offenbach powstały Działy Badań i Rozwoju. W Anglii uruchomiono także pierwsze zakłady montażowe. W tym czasie pojawiły się nowe modele marki: sportowy S2000, osobowe CR-V i FR-V. Najlepsze wyniki osiągał jednak na Starym Kontynencie legedarny Civic. Pierwsza dekada XXI w. to z kolei zaangażowanie się w technologię hybrydową oraz silniki wysokoprężne.