Czy można zakochać się w aucie hybrydowym?

dodano: 06.11.2020

honda auto hybrydoweJeszcze do niedawna napędzane hybrydami samochody uznawane były za szczyt ekstrawagancji, szczególnie u nas, gdzie za jedyny dobry silnik uznawano silnik Diesla. Czasy się zmieniły, podobnie jak podejście do nowoczesnej, zaawansowanej technologicznie motoryzacji i tym samym do hybryd-samochodów.

 

A jak auto z przeszłości i auto przyszłości

 

Z pewnością wielu z nas sądzi, że samochody z silnikiem elektrycznym są modą ostatnich kilku lat, jednak to rozwiązanie sięga aż 1898 roku i innowacyjnego projektu ręki Ferdynanda Porsche. Konstruowana dzisiaj hybryda-auto czerpie z tego pomysłu. Uzupełnia go jednak drugim, wspomagającym silnikiem – zarówno benzynowym, jak i Diesla.

 

Obecnie możemy wyróżnić cztery podrodzaje samochodów o ,napędzie hybrydowym, co najlepiej świadczy o popularności tego rozwiązania. Honda, japoński lider ekologicznych samochodów, ma zamiar do 2030 roku wprowadzać na rynek pojazdy w większości napędzane właśnie w ten sposób zapowiadając, że blisko 60%-70% wszystkich oferowanych modeli będzie hybrydowymi Hondami.

 

E jak ekologia na najwyższym poziomie

 

Laik zapewne stwierdzi, że skoro samochód „dopędzany” jest silnikiem spalinowym, nie może być mowy o jakiejkolwiek ekologii. Jeśli jednak bliżej przyjrzeć się tej sprawie okazuje się, że ów spalinowy silnik wykorzystywany jest w aucie hybrydowym jedynie w konkretnych sytuacjach i warunkach. Tradycyjny napęd uruchamiany jest w chwili, kiedy silnik elektryczny potrzebuje wsparcia czy dodatkowej mocy. Zwykle jednak nie dzieje się to podczas miejskiej, niezbyt szybkiej jazdy.

 

S jak skomplikowane serce

 

Konstrukcja silnika, czy raczej całego zespołu napędowego, jakim dysponuje hybryda samochodowa, składa się z kilku elementów. Najważniejszy jest oczywiście silnik elektryczny, który połączony jest za pomocą generatora z silnikiem spalinowym, które uzupełniają się wzajemnie. Energia gromadzona podczas ładowania czy pracy silnika spalinowego, a dzięki nowoczesnym systemom, jakie posiada choćby hybrydowa Honda, również podczas hamowania, składowana jest w specjalnie zbudowanych akumulatorach. Nie trzeba się jednak obawiać ich awaryjności czy słuchać zarzutów związanych z ich krótką żywotnością. Producenci z zapałem oferują na nie gwarancję trwającą nawet dekadę ze względu na ich budowę – nie ma możliwości, aby akumulator hybrydowego auta rozładował się w do zera czy został naładowany w stu procentach, co znacznie zwiększa długość jego pracy.

 

I jak idealne auto do miasta

 

Tradycyjne samochody, nawet o niewielkich pojemnościach silnika i wysokich notach odnoszących się do ochrony środowiska nie będą mogły równać się z możliwościami hybrydy – samochodu, który im więcej hamuje, tym więcej odzyskuje mocy, który nie wytwarza szkodliwego dla środowiska dwutlenku węgla i nie wymaga tankowania, nawet podczas kilku godzin jeżdżenia w korkach. To czysta oszczędność oraz najwyższy poziom ekologicznego zaangażowania w ochronę środowiska. Co więcej, również zużycie paliwa w przypadku „dwuczęściowego” silnika jest niższe, ponieważ część obowiązków, a więc część zużycia energii bierze na siebie jednostka elektryczna.

 

H jak Honda

 

Niezaprzeczalnym liderem na rynku hybrydowych aut jest od lat Honda. Starannie dopracowuje swoje najpopularniejsze modele, odpowiadając na potrzeby zarówno osób poruszających się głównie po mieście – dla nich udoskonalana jest najnowsza, kompaktowa Honda Jazz Hybrid – oraz osób wyjeżdżających w dłuższe trasy – dla nich z kolei przewidywana jest wygodna Honda CRV Hybrid.

 

Honda w przypadku swoich modeli wychodzi o krok dalej, niż konkurencja skupiająca się jedynie na osiągach i pociągu do absolutnej nowoczesności. Japoński producent postanowił designersko wrócić do korzeni, przedstawiając na ostatnim salonie we Frankfurcie hybrydowy samochód z wnętrzem w stylu retro, pod maską którego można znaleźć doskonała kombinację jednostki elektrycznej i spalinowej.

 

Z całą pewnością to mocny krok w stronę zrewolucjonizowania rynku motoryzacyjnego w najbliższych latach.